O kwestiach technicznych

rpillar (w skrócie CAT) jest amerykańską firmą (główna siedziba w Stanach zjednoczonych) mająca swoje oddziały na całym świcie. Produkują wiele różnych maszyn - począwszy od lekkich koparek poprzez ciężkie buldożery po najcięższe

O kwestiach technicznych

Kto produkuje maszyny?

Na świecie jest wiele firm, które zajmują się produkcją maszyn budowlanych. Teraz chcę zaprezentować kilka firm, które są liderami na rynku.

Caterpillar (w skrócie CAT) jest amerykańską firmą (główna siedziba w Stanach zjednoczonych) mająca swoje oddziały na całym świcie. Produkują wiele różnych maszyn - począwszy od lekkich koparek poprzez ciężkie buldożery po najcięższe ciężarówki.

Komatsu jest to japońska firma (główna siedziba w Japonii), która produkuje koparki i inne maszyny budowlane.

Doosan z kolei jest firmą koreańską zajmującą się produkcją różnych maszyn.


Maszyna czy człowiek na placu budowy?

Co decyduje o tym, że w budownictwie warto inwestować w maszyny zamiast pracę człowieka? Oczywiście czynników pozostających na korzyść maszyn jest wiele: szybsze i efektywniejsze wykonywanie prac budowlanych, tańszy koszt, lepsza kontrola czy lepsza jakość prac. Pamiętać należy jednak, że rola człowieka w realizowaniu prac budowlanych i nie tylko, wciąż pozostaje ogromna i raczej mało prawdopodobne, że zostanie ona całkowicie wyparta. Maszyna zawsze pozostaje tylko maszyną i w którymś momencie wcześniej czy później niezbędna okazuje się naprawa maszyn budowlanych. To człowiek stwarza maszyny i zawsze pod tym względem pozostanie niezastąpiony.


Hamulce na powietrze?

W samochodach osobowych hamulce działają na takiej zasadzie, że jeśli kierowca nie trzyma nogi na pedale hamulca to samochód może się swobodnie toczyć. Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz. Do przeniesienia siły z nacisku na pedał na sam mechanizm hamulca stosowany jest płyn. Czyli są to hydrauliczne układy hamulcowe.

W ciężkich samochodach ciężarowych np. TIRach hamulce działają w sposób odwrotny. Jeśli w układzie nie ma ciśnienia to szczęki lub klocki hamulcowe są dociśnięte do powierzchni hamowania. Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę. W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania. Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany.



© 2019 http://www.angielski.wlocl.pl/